top of page
חיפוש
  • kerenlagzielmi

צילומי משפחה - המדריך המלא לצילומים משפחתיים

עודכן: 13 באוק׳ 2020

המדריך השלם לצילום משפחה


כולנו יודעים שלא צריך להיות צלם בשביל לצלם היום בעידן הדיגיטלי, כשכל אחד יכול לקחת מצלמה ביד וללחוץ על הכפתור. מצד שני, גם לא צריך להיות מומחה בשביל להבחין באיכות הגבוהה של צילומים בסטודיו מקצועי לעומת צילום חובבני. אני כמובן ממליצה על צילום סטודיו מקצועי, אבל אם רוצים לעשות את זה בכל זאת באופן עצמאי הנה כמה טיפים  לצילום משפחה טוב.

יום חופש הגיע והחלטתם לצאת לטיול משפחתי. בין כל הציוד שאתם אורזים לקמפינג, אתם מקפידים לא לשכוח גם את המצלמה שלכם. אך, אוי ואבוי, בעוד אבא מומחה עולמי בצליית בשרים על האש, שאר המשפחה ידועים כקוצצי ירקות לסלט המהירים ביותר בעיר והילד הגדול מומחה בלהשתעשע עם הכדור, אין מומחה לצילום! או גרוע מכך, אף אחד אפילו לא מתנדב לצלם. והנה חזרתם הבית רק כדי לגלות שאין לכם אפילו לא צילום משפחתי אחד מחופשה מלאת חיוכים וחוויות. כדי שלא תגיעו למצב מתסכל זה הנה מספר טיפים לצילומי משפחה:

הגדרת תפקיד: זה ברור לחלוטין שאם יש מתנדבים לכל אחד מותר לצלם, אך כדי להימנע ממצב שלא יהיו מתנדבים, הגדירו מישהו מהמשפחה כאחראי צילום. אתם עשויים לגלות שבמידה ומדובר באחד החברים הקטנים יותר במשפחה, אחריות זו תגרום לו להתלהב ולהיכנס לדמות הצלם. תודיעו לו שכאחראי הוא צריך לדאוג להביא את המצלמה, לשאת אותה, להבין את הפונקציות הבסיסיות שלה, לדאוג שיש בה כרטיס זיכרון וסוללות, שיש סוללות רזרבה וכו'.

לוקיישן: בבית – כשמצלמים בבית נסו למצוא חלל בבית ש"נקי" מבלגן, לא לצלם כשברקע ערימות כביסה וכלים. נסו למצוא קיר חלק יחסית שישמש כרקע או אזור נעים במרפסת עם עציצים ברקע שלא יהיו יותר מדי "רעשים" בתמונה מאחורה שימשכו את תשומת הלב של הצופה בתמונה -  לפני תחילת הצילום הקדישו רגע להסתכל סביבכם ולבחון את האפשרויות העומדות לפניכם כרקע לתמונה, קצת מחשבה לפני ה"קליק" תיתן תוצאות מעניינות ונעימות לעין הרבה יותר. ככל שהרקע יהיה יותר חלק ועם פחות בלגן, כך תתמקד העין יותר באובייקטים המצולמים. בחוץ – צילום בחוץ הוא הרבה יותר פשוט וקל מצילום בבית, הן מבחינת התאורה הנוחה יותר לצילום, והן מבחינת אפשרויות הרקע לתמונה. צילומים משפחתיים בפארק בים או בשדה פתוח יהיו מוצלחים הרבה יותר מצילום בבית, נסו לקבץ את כל המשפחה יחדיו ברגע אחד שמתאים לכולם, עמדו עם הגב לשמש כשאתם מצלמים ונסו למצוא מקום שבו לא יהיו הרבה עוברים ושבים ברקע, שיהיה רגע אחד שרק המשפחה שלכם בפריים, ואז לצלם. מובן שהשעות המומלצות לצילום בחוץ הן שעות בין ערביים שבהן התאורה רכה ונעימה, השמש לא במרכז השמים והצבעים הרבה יותר יפים, ואם תפסתם שקיעה בים – מה טוב ! צילום בסטודיו – צילום מקצועי היום זה לא מה שהיה פעם... צילומי בר מצווה של שנות השמונים עם רקע הכותל מתנוסס מאחור או רקע של מפלי הניאגרה עברו מן העולם (לשמחתנו). היום חוזרים לצילום נקי בסטודיו, כמו שהיה להורים שלנו – מי לא פשפש בארונות של סבא וסבתא ומצא צילום של אמא או אבא כתינוק עירום על רקע שחור נקי...   צילום בסטודיו תזהה מיד – האור רך ונעים והפנים של המצולם בולטות ומוארות על פני הרקע הנקי. לצילום סטודיו אצל צלם מקצועי יש כמה יתרונות עצומים: כל המשפחה תופיע בתמונה – שלא כמו שקורה בדרך כלל שאבא או אימא המתנדבים הקבועים לצלם ולא מופיעים בשום תמונה משפחתית.

שליטה בתאורה – צלמים בעלי סטודיו מקצועי לצילום מחזיקים פלשים גדולים עם מטריות או קופסאות אור אשר לא מסנוורות  ומפזרות את האור בצורה שווה, רכה ונעימה על כל התמונה וחשובות ביותר ליצירת גוון נכון על אור הפנים של המצולם. בנוסף, ניתן לשנות מיקום של התאורה ושימוש בכמה פלשים ביחד וכל אחד לחוד לסירוגין. צלמת מקצועית תגיע לתוצאות הרבה יותר מעניינות מבחינת אור וצל מכל צילום אחר שניתן להשיג בצילום חובבני בחוץ או בבית. אפשר להסתיר דברים שלא מחמיאים ורוצים לא להבליט והכי חשוב – צלמת מקצועית ומיומנת יכולה להוציא כל אחד יפה. גם מי שהוא "לא פוטוגני" על ידי בחירה נכונה בזויות ותאורה שמתאימה למצולם עצמו, כל מקרה לגופו...

רקע חלק לצילומים –  ישנה חשיבות רבה לרקע שנמצא מאחורי המצולם. בצילום סטודיו הרקע בד"כ חלק ונקי ללא הפרעות ו"רעשים". צילום כזה מבליט ומתמקד במצולם ובאור הנופל עליו. בנוסף, בצילום סטודיו, יש זמן לתכנן את הקומפוזיציה של התמונה, ולביים את כל הפרטים המצולמים. ציוד צילום מקצועי וחדיש – צלם מקצועי משתמש במצלמות רפלקס מתקדמות ועדשות איכותיות, המאפשרות לשלוט בחשיפה המדויקת של האור בזמן הצילום, ועומק השדה של התמונה. ראה הרחבה במאמר "עשרת הדיברות של הצילום"

תזמון הצילום: לעיתים, כל אחד מחברי המשפחה עסוק בעינינו. הילדים משחקים ופעלתנים, ההורים נחים וקוראים ספר טוב והצלם המשפחתי שרוצה לאחד את כולם לצילום משפחתי משותף יגלה שבני משפחתו לא ממש משתפים פעולה. זה המקום להדגיש שצילום משפחתי הוא לאו דווקא קיבוץ כל המשפחה, תגידו "צ'יז", וניסיון להכניס את כולם לתמונה אחת. גם, אבל לא רק. הרעיון הוא לתפוס כל אחד מבני המשפחה ברגעים ה"טבעיים" שלו, בנפרד. נסו לתפוס את האח הקטן, מגובה נמוך (הגובה של המצולם, לא מלמעלה), ומזווית מעניינת, כשהוא רץ אחרי כדור, או בדיוק כשהוא גילה חיפושית יפה ועוקב אחריה בצורה חמודה. צלמו את ההורים נחים, קוראים, מחובקים, אך להקפיד לא לצלם בצורה שאינה מחמיאה. תמונה של חריץ ישבן "האינסטלאטור" של אבא זו לא אמנות! אם כך האם לוותר על צילומים משפחתיים קבוצתיים? לא! פשוט במקום לנדנד לכולם להתקבץ, חכו שזה יקרה מעצמו. אתם הרי יודעים באיזו מהירות כולם מתכנסים כשמכריזים שהאוכל מוכן. הרעיון הוא לתפוס את כולם רגע לפני שמתיישבים לאכול. גם בתמונה הקבוצתית אין חובה לעשות תמונות בנאליות כשכולם מסתכלים למצלמה ומחייכים. צלם, בקש מהמשפחה להגיד משהו אחד לשני, להסתכל ולחייך אחד לשני, תתפלאו כמה אינטראקציות משעשעות תוכלו לתפוס בין בני המשפחה בתמונה אחת שכזו. העמידו את המשפחה בצורה מעניינת – שלא יעמדו בצורה ישרה אחד ליד השני במעיין טור כמו במסדר צבאי. סדרו את הקטנים מקדימה, את הגדולים מאחורה, אולי ליצור צורה של חצי גורן, הצמידו את כולם יחד, חיבוק, חיוך ותצלמו. אל תשכחו לצלם כמה פעמים על מנת שבסופו של דבר תהיינה כמה תמונות טובות שאף אחד לא מצמץ וכולם נראים טוב.

לא לשכוח שהרקע יהיה מעניין: שדה פרחים, אגם, ים, או קיר מעניין של מבנה ישן (צבוע בצבעים שונים, שחור, אבן ירושלמית וכו').

חצובה וטיימר: הפתרון היחידי שיאפשר לכל בני המשפחה להופיע בתמונה אם לא לוקחים צלם שיצלם אתכם, זה להשתמש בחצובה וטיימר. הרכיבו את המצלמה על חצובה, קבצו את כולם יחד לתמונה, כוונו את כל הפרמטרים האחרים של החשיפה, לחצו על כפתור הטיימר (צילום בהשהיה) ואז יישמע צפצוף המודיע שהטיימר החל לפעול ו...מתחילה הספירה לאחור – יש לכם 10 שניות לרוץ ולהצטרף לחברה בתמונה לחייך – וקליק! אם אין לכם חצובה חפשו מדף או כיסא גבוה שאפשר להניח עליו את המצלמה – אלתרו!

פוקוס: אם אתם מצלמים יותר משורה אחת של אנשים כוונו את הפוקוס על המצולמים בשורה האמצעית, לא לכוון פוקוס רק על המצולמים שעומדים בשורה הראשונה! מומלץ להתרחק כמה שאפשר ולהוציא קצת את הזום בעדשה, ומי שיכול ויודע לשלוט בצמצמים במצלמה, לצלם על צמצם כמה שיותר סגור.

עד כאן בקצרה טיפים לשדרוג צילומי משפחה, אל תשכחו להנות מהתהליך והחוויה. אני מזמינה אתכם לבקר בגלריית צילומי משפחה ולהתרשם. אתם מוזמנים ליצור קשר ולהגיע לסטודיו המאובזר לחוויה של צילום משפחתי מקצועי, אני אישית מצלמת אתכם ודואגת "לתפוס" אתכם באופן המחמיא ביותר, וברגעים המאושרים והמקסימים שתקרינו. כך תוכלו להנציח את האנשים היקרים לכם מכל ברגעיהם היפים ביותר. שלכם, קרן לגזיאל-מיכאלי.



405 צפיות0 תגובות
bottom of page