top of page
חיפוש
  • kerenlagzielmi

טיפים לצילום פורטרט מחמיא

עודכן: 13 באוק׳ 2020

על פי ויקיפדיה דיוקן או פורטרט הוא ציור, צילום או כל ייצוג אמנותי אחר של אדם. דיוקנאות מציגים לרוב את פלג הגוף העליון ובדרך כלל אינם מקושטים מאוד. מטרתם היא להציג את החזות הכללית של האדם, ולעיתים להוסיף לו תובנה אמנותית לגבי אישיותו. הנקודות הכי חשובות בעיניי בצילום פורטרט, מעבר לפן הטכני, הן ראשית, שצילום פורטרט טוב צריך לספר את ה"סיפור" של המצולם ולהעביר איזשהו מסר לגבי האישיות של המצולם. ושנית, שבשביל לצלם אנשים צריך לאהוב אנשים...זו נקודת המוצא...צריך אישיות שמתחברת בקלות לאנשים ועוזרת להם להיפתח ולהרגיש בנח.

כמה טיפים מניסיוני לצילום פורטרט מחמיא -

1. הבינו את הצרכים של המצולם - לרוב לקוחות פונים אלי לצילומי פורטרט וצילומי תדמית לצרכים עסקיים, לאתרי אינטרנט ומיני צרכים עסקיים אחרים, או לצרכים אישיים לאתרי הכרויות, לפייסבוק וכדומה. כשניגשים לצלם פורטרט, בראש ובראשונה חשוב להבין את מטרת הצילומים והשימושים העתידיים בתמונה.

2. תכננו, תכננו, תכננו – חייב לשוחח עם המצולם ולתכנן את הצילומים בהתאם לצרכיו - לתכנן את הלוקיישן והסט בו יערכו הצילומים, לתכנן את הלבוש, האקססוריז והסטיילינג ומה רוצים לשדר ולהביע בתמונה.

3. תכירו את המצולם שלכם – תכירו את המצולם, דברו איתו ותנסו להכיר אותו מעט ולהתחבר אליו, תבינו איזה מסר התמונות אמורות להעביר ומה הוא מעוניין לשדר, ואחרי היכרות ושיחה קצרה תוכלו יותר בקלות להצליח להוציא תוצאה טובה ולהפיק תמונות טובות יותר.

4. אורך מוקד – אורך מוקד הוא מונח המאפיין תכונה אופטית של עדשת המצלמה. אורך המוקד מתייחס למרחק שבין העדשה לנקודת מיקוד הקרניים, והוא זה שיקבע את יכולת עדשת המצלמה לקלוט אובייקטים אשר ממוקמים לפניה או במרחקים שונים ממנה. ככל שאורך המוקד של המצלמה הוא ארוך יותר, כך יש למצלמה את האפשרות לקלוט עצמים הנמצאים במרחק רחוק יותר. ככל שאורך המוקד קטן יותר, כך המצלמה יכולה לקלוט עצמים קרובים יותר על ידי זווית צילום רחבה. אורך המוקד הוא גם זה שיקבע בסופו של דבר את זווית הצילום.

5. צילומי פורטרט אני אוהבת לצלם עם עדשה עם אורך מוקד גדול – מאפשר התמקדות על הפנים וטשטוש של הרקע תוך צילום קצת מרחוק, מבלי לקחת חלק בסיטואציה.  אני מצלמת פורטרטים עם עדשת ניקון 105 מ"מ צמצם 2.8 ומאוהבת בעדשה הזו!

6. צמצם פתוח – שימוש בצמצם כמה שיותר פתוח יאפשר לנו לצלם בתנאי תאורה נמוכים ובנוסף יאפשר לנו ליצור עומק שדה (מרחב חדות) רדוד. לכל עדשה יש מספר F  - הצמצם הפתוח ביותר של העדשה, וככל שמספר ה F יהיה קטן יותר אפשר יהיה לצלם בתנאי תאורה חשוכים יותר ולצלם בעומק שדה רדוד יותר - בצילום פורטרט צמצם פתוח יתבטא בצילום בו הפנים חדות והרקע מטושטש. ככל שמספר ה F קטן יותר, כך בדרך כלל העדשה תהיה יותר יקרה ...נקודה רגישה :-)

7. מהירות תריס גבוהה - על מנת שהתמונות יצאו חדות, כשמצלמים אנשים צריך לקחת בחשבון גם את התזוזה והרעידה של הצלם בזמן הצילום וגם את התזוזה של המצולמים. מהירות תריס טובה המתגברת על רעידות הידיים היא שנייה חלקי אורך המוקד, כך שאם מצלמים בעדשת 200 המהירות היא 1/200. שימו לב שלא לרדת מתחת למהירות 1/60 כי אז הסיכוי שתצא לכם תמונה חדה הוא מאד נמוך, אני ממליצה לא לרדת מתחת למהירות של 1/80 ואם מתאפשר, בהתאם לתאורה כמובן, לא לרדת מתחת למהירות של 1/100. עדיף להעלות מעט את ה iso במצלמה ושהתמונה תצא חדה מאשר לקבל תמונות מטושטשות...

8. העמידו את המצולם הצורה מחמיאה – כשמגיעים להצטלם אצל צלם מקצועי, בד"כ המטרה היא להוציא את המצולם בצורה הכי מחמיאה שאפשר (שלא כמו בצילום דוקומנטרי או צילום עיתונות), לכן חשובה מאד ההעמדה והזווית של הצילום, הקדישו כמה דקות לניסיון של זוויות שונות והעמדות שונות ובדקו איזו זווית מחמיאה יותר למצולם, כמובן שצלם בעל ניסיון אמור לדעת מהר מאד איזו זווית תחמיא למצולם ואיך כדאי להעמיד אותו, וכמובן שיצירתיות וחופש מחשבתי יעזרו מאד בהעמדה מגוונת ומעניינת.

9. הוסיפו אביזרים – באביזרים הכוונה לשני אספקטים – הראשון הוא הלבוש והאקססוריז שלובש המצולם, והשני הוא שילוב אביזרים שמתקשרים עם המקצוע של המצולם כמו לפטופ, סטטוסקופ, או כלי עבודה למינהם שמאפיינים את המקצוע של המצולם. בשני המקרים אני בגישה של כל המוסיף גורע, הוסיפו במתינות ועדינות, חוצמיזה שאני בעד להשקיע בסטיילינג  - השקעה בסטיילינג משדרגת את הצילומים פלאים!

10. תנסו לשלב תמונות ספונטניות לצד תמונות מבוימות – גם לצרכים עסקיים ולצילומי תדמית וגם לצרכים אישיים, תמונות מבוימות זה טוב ומשרת צרכים מסוימים, אבל תמונות ספונטניות, שצולמו מבלי שהמצולם ישים לב, יכולות לעיתים להתעלות על התמונות המבוימות, לרוב בגלל שהן ישדרו יותר טבעיות ונינוחות של המצולם.

לצלם אנשים זו זכות גדולה!

שיהיה בהצלחה!

    שלך,

קרן לגזיאל מיכאלי.



47 צפיות0 תגובות
bottom of page